82 prosent av Norges befolkning bruker hver dag innhold fra norske mediehus, og stadig flere går for digital lesning. Andelen nordmenn som leser aviser og magasiner på nett har økt med 14 prosentpoeng på seks år, ifølge ferske SSB-tall.

Ni av ti nordmenn leser nyheter på nett

Hele 89 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år bruker Internett til å lese nyheter og artikler. Monstenett følger trendene i den digitale verden og bygger fortløpende ut  distribusjonsnettverket.

82 prosent av Norges befolkning bruker hver dag innhold fra norske mediehus.

61 prosent leser norske nettaviser daglig, mens papirutgavene når 46 prosent av befolkningen. Mobilutgavene har en daglig dekning på 43 prosent, dette er en økning på 7,6 prosent i forhold til samme periode i fjor.

VG er Norges største mediehus og Aftenposten er den største papiravisen i Norge, heter det fra Mediabedriftenes Landsforening (MBL) i forbindelse med lesertallene i norske mediahus.

- Norsk journalistikk står fortsatt sterkt, noe som den daglige dekningen på 82 prosent viser tydelig. Det var forventet at lesertallene for papiravisene ville falle, men det er positivt at innholdet stadig oftere leses på mobile flater. Derfor er det gledelig at våre medlemmer satser på godt norsk digitalt innhold, sier Randi S. Øgrey administrerende direktør i MBL på egne nettsider.

Også i besteforeldre-generasjonen er bruken av Internett og sosiale medier kraftig økende både på hjemmebane og på hytta.

Flere og flere leser digitalt

Andelen nordmenn som leser aviser og magasiner på nett har økt med 14 prosentpoeng på seks år, ifølge ferske SSB-tall. 

Samtidig blir vi stadig mer utålmodige og kresne innholdskonsumenter.

Hele 89 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år bruker internett til å lese nyheter og artikler, viser undersøkelsen Statistisk sentralbyrå har gjennomført om teknologibruk i husholdningene.

– Det kommer hele tiden nye nettbrukere, særlig blant de veldig unge og ikke minst blant de godt voksne. Samtidig har vi en grunnstamme med nettbrukere som må kunne kalles svært erfarne. Disse har over tid utviklet egne evner til å filtrere vekk unyttig informasjon – et slags selvforsvarssystem, sier markedsanalytiker og rådgiver Anders Lindgren i Plot.

– Lesevanene våre har endret seg radikalt. Fremfor alt er vi blitt mye mer selektive i hva vi ønsker å bruke tid og oppmerksomhet på, og vi skjermer oss i økende grad mot alt vi oppfatter som svadainnhold og reklamemas. Endringene i folks lesevaner vil kreve at informasjonen formidles på nye og bedre måter, sier Lindgren.

Endrede og økende digitale brukervaner innebærer blant annet rask tilgang når som helst og hvor som helst.

Merker endrede vaner

Monsternett, som leverer trådløs bredbånd til hytter og hus, har over år merket at stadig flere kunder øker bruk av streaming og Internet, og i påsken i år noterte Monsternett trafikkrekord i sitt trådløse bredbånd for hyttekundene.

– Hvert år dobler behovet for båndbredde seg, og det er en trend vi har sett i mange år, forteller Monsternetts Espen Berg.

Dette skyldes delvis kraftig og kontinuerlig vekst i Monsternetts kundemasse, samt endringer i folks medievaner.  

Monsternett bygger fortløpende ut sitt nettverk, og følger nøye med på de digitale trendene. Flere tusen kunder er koblet til det trådløse bredbåndet, og nærmere 10-15 prosent av disse er hyttekunder.

Med rundt 100 noder (sendepunkter) i Østfold dekker Monsternett store deler av befolkningen i Halden, Sarpsborg, Fredrikstad og på Hvaler.

Enkelt å bruke, når som helst og overalt

At det både har blitt bedre bredbånd og at flere og flere tjenester på nettet er lettere tilgjengelig gjennom små enheter, som en mobiltelefon de fleste eier, påvirker folks bruk og vaner.

"Smartdingsene" er med oss overalt, og vi er alltid tilkoblet og kommuniserer og handler som aldri før via internett, og aller helst skal det vi er på jakt etter i det digitale landskapet være tilgjengelig raskt.

–  Datakvoter er noe som passer veldig dårlig for eksempel  med dagens ikke-linære TV. Man bruker fort opp en datakvote om man benytter Internett til film- og TV-titting. Hos Monsternett betaler man for en hastighet, og denne hastigheten garanterer vi, sier Espen Berg.

Vil du vite mer om Monsternetts ulike abonnement; Bedrift, privat eller hytte – trykk HER

Kilde MBL/ SSB/ Pressenytt 

Les også

– Doblet antall hyttemonteringer av bredbånd

Internett på hytta? Se hvilke muligheter du har i 2017

Få varsel når nye bloggposter er ute!

Noe du lurer på?

Har du spørsmål, kommentarer, eller noe annet du lurer på, så bruk kommentarfeltet eller send en e-post til vegard@monsternett.no. Kanskje blir det ditt sporsmål som blir tatt med i en senere episode.


Alle episoder publiseres på bloggen, samt på Facebook-siden.
Les og se flere artikler og videoer på www.monsternett.no/blogg.

Likte du det du leste?

Legg inn navnet og epostadressen din, så blir du varslet når neste artikkel er ute

Likte du det du leste?

Legg inn navnet og epostadressen din, så blir du varslet når neste artikkel er ute