!function(f,b,e,v,n,t,s){if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)};if(!f._fbq)f._fbq=n; n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0';n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script','https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '2014454605448880'); // Insert your pixel ID here. fbq('track', 'PageView'); $(window).on('load', function() { var _dcq = _dcq || []; var _dcs = _dcs || {}; _dcs.account = '8209758'; (function() { var dc = document.createElement('script'); dc.type = 'text/javascript'; dc.async = true; dc.src = '//tag.getdrip.com/8209758.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(dc, s); })(); });

Utleiere og leiegårder

Utleiere og leiegårder Monsternett har løsninger til utleiere og leiegårder

Utleiere og leiegårder

For utleiere er bredbånd til leietakerne ofte en stadig tilbakevendende problemstilling.

Å få nettet til å virke like bra i alle leiligheter kan være en stor utfordring, og hvilken løsning som egner seg best vil variere. Aktuelle problemstillinger er for eksempel:

  • Skal leietakerne ha nettet inkludert i husleien, eller betale en leverandør direkte?
  • Skal det være en fellesløsning med én nettlinje som fordeles til alle, eller individuelle nettlinjer i hver leilighet?
  • Bør det være en trådløs løsning for hele bygget? Eller kable opp hele bygget og at hver leilighet har sin egen ruter?
  • Hvordan minimere klager på nettet, og sørge for at leietakerne får den hjelpen de trenger uten at huseier må bli involvert?

Det finnes mange gode løsninger for utleiere. Scroll videre nedover for å lese mer, eller ta kontakt med en gang:

Varianter av løsninger

Her er noen eksempler på ulike modeller for å gi nett til utleieleiligheter, med fordeler og ulemper

Modell 1 (ikke anbefalt): Felles nettlinje inn, med trådløs ruter eller “Wi-Fi extender” for dekning

Denne modellen er ikke anbefalt, men er kanskje en av de vanligste måtene å gjøre det på. Huseier står for en nettlinje inn, og deler den ut trådløst til leietakerne.

I prinsippet kan dette fungere, men det er noen fallgruver. Det første er at nettet ikke blir bedre enn det svakeste punktet. Å bruke en eller flere trådløse rutere koblet sammen, eller med trådløse rekkeviddeforlengere, gir nær sagt aldri gode resultater.

Det trådløse nettet er rett og slett for dårlig, slik at beboerne får for dårlige signaler.

Med en slik løsning må man også ha lastbalansering. Har man ikke lastbalansering, vil én beboer kunne bruke hele nettkapasiteten om de laster ned noe. Dette vil da føre til at resten opplever nettet som dårlig og ustabilt. Det er heller ikke mulig for beboerne å bruke kablet nett om de vil det.' %}

En annen ulempe er at “alle er på samme nett”. Det betyr at alle enhetene til beboer A er tilgjengelig for beboer B. Om man ikke er varsom, kan beboerne da få enkel tilgang til hverandres enheter, for eksempel overvåke hva naboleiligheten se på TV, eller endog spille av noe hos naboen. Det er også et utbredt problem med at koden til det trådløse nettet kommer på avveie til gjester og andre uvedkommende.

La oss fortsette å se på noen andre modeller:

Modell 2: Felles nettlinje inn, med lastbalansering og riktig dimensjonert trådløst nett

Dette kan teknisk sett fungere riktig så bra, men det er noen forutsetninger:

  • Det dimensjoneres opp en stor nok nettlinje inn, slik at den dekker behovet
  • Lastbalansering settes opp, slik at ikke én bruker kan bruke hele bredbåndet. Om flere bruker nettet samtidig, sørger lastbalanseringen for at båndbredden fordeles rettferdig, slik at det alltid er nok båndbredde igjen til alle.
  • Det trådløse nettet har flere sendere (aksesspunkt) som “snakker sammen” slik at signalene fordeles jevnt over hele bygget.

    En slik løsning er godt egnet i bygg hvor trådløse løsninger er mest praktisk, for eksempel der det er vanskelig å kable, eller hvor man allerede har hatt en trådløs løsning som kan oppgraderes.

    Som i modell 1, er det noen sikkerhetsutfordringer ved at alle i prinsippet er på samme nett. Så det er samme problemstillinger her, med at beboerne kan få tilgang til andres utstyr, og at Wi-Fi-koden har en tendens til å komme på avveie.

    Modell 3 (anbefalt): Felles nettlinje inn, lastbalansering, kabling til hver leilighet, en trådløs ruter per leilighet

    Dette er den modellen vi anbefaler så lenge det er teknisk og praktisk mulig å få kabel frem til hver leilighet.

    Her får hver leilighet i praksis en egen nettlinje, og en egen trådløs ruter inne i leiligheten. Dermed har alle beboerne mulighet for både kablet og trådløs tilgang. Hva én beboer gjør på nettet påvirker ikke de andre, og ingen har tilgang til hverandres nett. Det er felles nettlinje, men lastbalanseringen fordeler ressursene forholdsmessig slik at hver beboer får nok kapasitet.

    Denne løsningen er så nær optimal man kan komme, og gir også huseier en viss fleksibilitet. For eksempel kan huseier betale hele løsningen og inkludere det i husleien. Eller bestemme at hver leilighet har ansvar for å bestille eget abonnement hos leverandøren. Her er man da avhengig av at leverandøren er fleksibel og klarer å håndtere dette.

    Fortsett å lese, eller kontakt oss nå:

Hvordan vil du ha det?

Det er ganske vanlig at dette med bredbånd til leiligheter skaper en del hodebry. Mange huseiere syns det er vanskelig å finne en god løsning, og ender ofte opp med halvgode løsninger.

Om dette høres kjent ut, så er det ikke din feil. Å få bredbåndet til å virke i et helt utleiebygg kan være vanskelig, og “baller fort på seg” med problemstillinger du ikke hadde forutsetninger til å vite noe om.

Alt i alt koker det ned til hvordan du vil ha det.

Velger du Monsternett som leverandør til utleiebygget ditt, så skal du vite at:

  • Vi har holdt på med dette i 20 år og vet hva som virker
  • Det viktigste er at vi finner en modell som fungerer for deg og leietakerne
  • Vi er lokale, så vi er alltid i nærheten om det skulle være noe
  • Kommer gjerne på befaring for å se på mulighetene
  • Finner bra løsninger som virker, uten at de koster skjorta
  • Tar oss av alt det tekniske, slik at nettet virker uten at du må gjøre noe

Ta kontakt, så finner vi en god løsning.

Ta kontakt

Du kan ta kontakt på den måten du foretrekker:

  1. Fyll ut skjemaet litt lenger ned her (trykk her for å hoppe til skjemaet)
  2. Send en epost til info@monsternett.no
  3. Ring 69701800
  4. Eller send en SMS med kodeord “Bredbånd” til 1963, så ringer vi deg så snart vi kan

Forresten: Hos oss møter du ingen “pushy” og plagsomme selgere som bare er opptatt av provisjonen sin. Vi lever av fornøyde kunder, og den eneste måten å gjøre det på er å levere nett som virker - og fortsetter å virke.

Kan vi hjelpe deg, så foreslår vi en løsning. Kan vi ikke, så sender vi deg til noen andre som kan gi deg det du trenger.

Høres det bra ut?

I så fall kan du fylle ut dette skjemaet nå: