Spørsmål og svar

På denne siden finner du svar på de spørsmålene vi oftest blir stilt. Hvis du ikke finner svar på det du lurer på, kan du benytte kontaktskjemaet på bunnen av siden.

Innhold:

Hvor lang leveringstid er det?

Normalt er leveringstiden rundt en uke. I travlere perioder kan leveringstiden bli 2-3 uker. Spesielt i tiden på våren og perioden før jul kan det være hektisk.

Hvis det haster, kan du bli oppkoblet raskere ved å bestille ekspressmontering. Dette gjør velger du i bestillingsprosessen. Det er to alternativer for ekspressmontering: Ekspress Dag og Ekspress Uke. Førstnevnte gir deg nett innen 1-3 virkedager, mens sistnevnte garanterer levering innen en uke.

Hvor mye koster installasjonen?

Normalt er installasjon inkludert og koster ikke noe ekstra. Montøren har med seg alt nødvendig utstyr, kabler og så videre, og kobler opp og får deg på nett uten at du betaler noe i tillegg.

Hastighetene på noen av abonnementene virker veldig lave. Kan jeg bruke det til noe som helst?

Alt avhenger selvfølgelig av hvor «tung» nettbruker du er, men det generelle svaret er «ja». Mange blir forundret over hvor lite de faktisk bruker.

Vi vil ikke falle konkurrentene våre i ryggen, men det er et faktum at mange av dem selger inn ektsremt høye hastigheter som ingen egentlig trenger. Så hvorfor betale mye for noe du ikke bruker?

Når det er sagt, så jobber vi selvfølgelig alltid for å ha hastigheter som er gode nok for dagens krav, og oppgraderer nett og tjenester i takt med utviklingen slik at du alltid skal ha bredbånd som virker skikkelig.

Vi har mobilt bredbånd nå, men kapasitet går kraftig ned på sommeren. Er det sånn hos dere også?

Dette er et fenomen mange opplever, særlig i feriene i hytteområder, på campingplasser og så videre. Årsaken til at det er sånn, er at teleoperatørene ikke tar høyde for at mange mennesker skal bruke nettet samtidig i området. Dermed må flere dele på linjene og hastigheten går ned.

Når vi bygger ut, sørger vi for at det er nok kapasitet til normal bruk hele året. Dermed tar vi også høyde for slikt, og legger inn nok kapasitet til at nettet skal ta unna trafikken også i travle perioder på året.

Hos oss vil du derfor ikke oppleve at nettet står stille selv når mange bruker nettet samtidig.

Må det skrus i veggen eller kables inn? Jeg vil helst ikke ha noe hull i veggen.

For å gi deg nett må vi montere en antenne utendørs og trekke en kabel inn i huset eller hytta. Nyere hus og hytter har ofte trekkerør som kan benyttes, slik at man ikke trenger å bore gjennom veggen.

Montørene er svært erfarne og finner som regel løsninger som fungerer. Antenna må monteres slik at den har fri sikt til nærmeste sender, men utover det strekker vi oss langt for å dekke behov. Ta kontakt om du er usikker.

Jeg ønsker ikke å oppgi fødsels- og personnummer på nett

Vi trenger vitale data på deg for å gjennomføre en kredittsjekk, samt til enhver tid ha en sikker identifisering av juridisk bruker/eier av abonnementet. Derfor må vi samle inn, og lagre, fødsels- og personnummer i tillegg til navn, adresse, telefon, epost og lignende.

Bestillingsskjemaet på nett er kryptert, slik at det ikke er noen fare forbundet med å legge igjen fødsels- og personnummer. I ordrebekreftelsen på epost blir deler av nummeret sladdet, slik at det ikke «lekker» ut.

Hvis du fortsatt er skeptisk til å legge igjen fødsels- og personnummer, kan du eventuelt ringe inn bestilling. Men merk at nummeret fortsatt må lagres her for at du skal kunne få abonnement.

Jeg trenger nett hele året på hytta, men vil ikke betale for vinteren når jeg ikke er der. Hvordan løser vi det?

Da er hytteabonnementet midt i blinken! Hytteabonnementet er åpent fra påske og til og med høstferien. I den perioden fungerer nettet akkurat som det gjør hjemme.

I vinterperioden stenges nettet. I denne perioden har du et «klippekort» på 30 dager til rådighet. Ett «klipp» tilsvarer en dag. Hvis du trenger tilgang til nettet noen ganger i løpet av vinterperioden, er det altså enkelt å åpne for tilgang når du trenger det.

Hvorfor kan naboen min få nett, men ikke jeg?

For at nettet skal fungere skikkelig, trengs det fri sikt mellom nærmeste sender og antenna hos deg.

Av og til kan det skje at naboen har sikt til senderen, mens du ikke har det. Det er kjedelig, men dessverre ikke noe vi rår over.

Når det er sagt, prøver vi å finne løsninger. Det hender av og til vi kan sende via naboen, eller finne andre løsninger. Slike løsninger koster noen ganger litt mer, men montørene gir deg isåfall et kostnadsoverslag dersom det lar seg løse mot et pristillegg.

Jeg ser en mast, hvorfor får jeg ikke nett da?

Vi har utstyr i mange master, men ikke alle. Hvis du ikke kan få nett fra masta du ser, er det antakeligvis fordi du ikke ser en mast vi har utstyr i.

Hvis du likevel mener du ser en mast vi har utstyr i, så ta kontakt så tar montørene eventuelt en befaring.

Jeg er kun på hytta på vinteren og ønsker meg et «omvendt» hytteabonnment – altså et som er åpent bare om vinteren og er stengt på sommeren. Hvordan løser vi det?

Dessverre har vi ikke et «omvendt» hytteabonnement, så i det tilfellet må vi henvise deg til å bestille et vanlig abonnement som er åpent hele året.

Hvor mye koster hytteabonnementet det første året?

Utgangspunktet er at hytteabonnementet er et årsabonnement som faktureres og betales i januar hvert år.

I det året du kobles opp for første gang, betales det full pris frem til juni. Det vil si at du betaler full årspris uansett når i perioden januar-juni du kobles opp.

Fra og med juni gjøres det en trinnvis nedtrapping av abonnementsprisen basert på datoen du ble oppkoblet. Det vil si at prisen på første faktura avhenger av når du blir koblet opp. Første faktura dekker derfor inneværende år, mens faktura for neste år kommer i januar.

Dette høres for godt ut til å være sant. Hva om jeg ikke blir fornøyd?

Bredbåndet vårt har følgende garanti: Vi garanterer at nettet fungerer. Hvis du i 30 dager etter levering finner ut at du ikke er 100% fornøyd med oss, uansett årsak, nedmonterer vi utstyret og refunderer deg pengene, uten diskusjon.

Vi søker alltid å løse eventuelle problemer på beste måte. Ingen er tjent med en kunde som ikke er fornøyd. Ta kontakt med oss, så vil vi alltid prøve å løse eventuelle problemer.

Noen har spurt om de kan bruke fornøydgarantien som en prøveperiode og komme tilbake senere. Det er et svar som kommer an på. Hvis du bruker fornøydgarantien fordi du ikke er fornøyd, er det ikke gitt at vi kan levere på et senere tidspunkt dersom det ikke er noe grunnleggende som har endret seg i forutsetningene. Fornøydgarantien må derfor ikke forveksles med en prøveperiode.

Kan du sende meg et tilbud eller mer informasjon?

I utgangspunktet skal all informasjon ligge på nettsidene. Der ser du også prisene og legger inn bestilling.

Hvis det er noe du ikke finner, eller du har noen spørsmål, må du gjerne ta kontakt så svarer vi så godt vi kan.

Hvor har dere dekning? Jeg finner ikke noe dekningskart.

Grunnen til at du ikke finner et dekningskart er at dekningen må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Dette er fordi teknologien vi bruker er basert på radiofrekvenser som krever fri sikt mellom senderen våre og mottakeren hos deg.

Dette er en prosess som ikke enkelt lar seg automatisere. For eksempel kan det være greiner, busker og trær eller et annet bygg som hindrer siktlinjen til deg. Montørene må derfor ta en manuell vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Generelt har vi god dekning i Halden, Sarpsborg, Fredrikstad og Hvaler. Er du utenfor disse kommunene har vi nok ikke dekning.

Det enkleste er om du legger inn en bestilling. Da vil montørene avtale montering hos deg. Dersom det mot formodning skulle vise seg at det ikke er dekning, betaler du selvsagt ingenting. Så det er ingen risiko tilknyttet en slik bestilling.

Vi bygger stadig ut nye områder basert på interesse. Dersom du bor i et område uten dekning, er det en fordel om du får flest mulig naboer og venner i området til å legge inn bestilling også, slik at vi får registrert interessen. Jo flere som bestiller, jo større er sjansen for at vi bygger ut.

Jeg vil jo ikke bestille når jeg ikke vet om dere har dekning?

Du løper ingen risiko ved å bestille. Hvis det skulle vise seg at det ikke er dekning, så blir bestillingen annullert og slettet. Er det dekning og du blir montert, har vi en 30-dagers fornøydgaranti som sikrer at du blir 100% fornøyd.

Vi har god dekning med mobilen, så da funker vel dere også?

Det er flott med god mobildekning, men vi bruker ikke mobilnettet så det gir ingen indikasjon på om vi har dekning. For å vurdere dekning trenger vi å vite adressen din. Legg inn bestilling, så vil en montør vurdere dekningen og ta kontakt for montering dersom det er dekning.

Montøren ringer vel før han kommer?

Når du bestiller, blir du opprettet i systemet vårt. Montøren vurderer dekning ut fra adressen, og tar deretter kontakt med deg for å avtale tid. Normalt ringer montøren for å avtale et par dager etter at du har bestilt.

Vi må inn i hytta/huset/leiligheten/bedriften for å montere. Montørene avtaler et klokkeslett med deg, og er som regel svært punktlige. Det er viktig at du sørger for å være tilgjengelig når montørene ringer, og gir beskjed i bestillingsskjemaet dersom du jobber skift eller av andre grunner er utilgjengelig på telefon i perioder.

Har dere TV også?

Nei. Du kan imidlertid bruke de ulike strømmetjenestene (Netflix, Viaplay, HBO o.s.v.) på nettet.

Har dere telefoni?

Nei. Hvis du ønsker bredbåndstelefoni, kan du bruke en hvilken som helst tilbyder av telefoni på nettet gjennom bredbåndet fra oss.

Har dere linjeleie? Eller andre gebyrer som ikke kommer tydelig fram?

Nei, det er ingen skjulte gebyrer. Det er gebyr for papirfaktura, men ingen gebyrer for elektronisk faktura (epost/efaktura/avtalegiro).

Hvordan ser antennen ut?

Vi har noen forskjellige varianter av antenner. Størrelsen avhenger av avstanden til senderen. Størrelsene varierer fra en liten antenne på størrelse med en asjett, til andre varianter omtrent på størrelse med en melkekartong. For lengre avstander eller mer krevende forhold må vi av og til benytte større antenner.

Dette vil du få vite nærmere av montøren når han ringer for å avtale installasjon.

Kan antenna monteres et annet sted enn på veggen? I et tre, stolpe osv.

Antenna må settes der det er dekning. Det mest praktiske er at den settes på veggen dersom det er dekning der.

Hvis det av ulike grunner ikke er ønskelig å ha den på veggen, eller det ikke er dekning der, kan vi sette antenna inntil 80 meter unna huset/hytta. Det kan medføre en merkostnad i form av mer jobb og mer utstyr, men dette avtaler dere før han begynner. Vi strekker oss langt for å kunne tilby kunder nett.

Kan vi ta nettet med oss overalt?

Nei. Dette er fastmontert bredbånd. Det monteres en antenne som ikke kan tas med andre steder.

Fungerer det i hele huset?

Ruteren vi leverer dekker normalt de fleste hus og hytter, men det er enkelte bygg som er mer teknisk krevende.

Montøren har mange gode løsninger, alt fra de rimeligste til større og mer omfattende jobb. Dersom det er behov for kraftigere løsninger vil dette kunne diskuteres med montøren, som vil gi deg en pris på hva det koster å få full dekning.

Kan jeg montere selv?

Nei. For å sikre at nettet skal fungere godt og stabilt for deg, må antenna monteres av en av installatørene våre. Det ville uansett ikke vært noe å spare på å gjøre det selv, siden montering er inkludert.

I enkelte tilfeller, for eksempel der antenna skal monteres et annet sted enn på veggen, eller der det pågår bygging, andre arbeider, er vanskelig tilgjengelighet og så videre, hender det at deler av jobben må gjøres i samarbeid med andre. Dette begrenser seg imidlertid til trekking av selve kabelen, forlegging av denne i rør, nedgraving og så videre. Påsetting av plugger og installasjon av selve antenna må gjøres av en av våre montører.

Hva følger med av utstyr?

I abonnementet inngår utendørs antenne, kabel, innvending ruter og strømforsyninger. Disse eies av oss, og er i utgangspunktet vårt ansvar å montere og installere. Det eneste du trenger er brukerutstyret, altså PC, nettbrett og så videre.

Eventuelt tilleggsutstyr som er innkjøpt ekstra, slik som ekstra routere/repeatere/extendere og lignende, er ditt dersom du har betalt for det og ingenting annet er avtalt.

Det er viktig at utstyret behandles ordentlig.. Det vil si at det må stå tørt, ikke være tildekket og ikke utsettes for påkjenninger eller belastninger det ikke er konstruert for. Ved tordenvær må utstyret trekkes ut for å unngå skader.

Vi vil normalt ha ansvaret for det utstyret vi har levert. I tilfeller der det avdekkes at utstyret er defekt på grunn av ytre påkjenninger (for eksempel tordenvær) eller uriktig bruk, kan det kreves dekket en forholdsmessig andel av kostnaden for utbytting av utstyret.

Dere skriver at det må være fri sikt til nærmeste sender. Hva betyr det?

Fri sikt betyr at det må være en helt fri siktlinje fra nærmeste sender og frem til antennen som settes på eiendommen din. «Fri sikt» betyr altså at det ikke kan være hindringer i denne siktlinjen, ei heller greiner, busker og kvister.

Er nettet stabilt? Påvirkes det av vær og vind?

Nettet er både raskt og stabilt og påvirkes ikke av vær og vind.

Det er sjelden utfall, selv om det selvfølgelig av og til kan oppstå feil og problemer hos oss akkurat som det gjør hos andre. I de tilfellene vi har feil, forsøker vi å få feilen rettet så raskt som mulig. I tillegg informerer vi på Facebooksiden vår.

Ellers har vi jevnlig service på nettet, som av og til kan gi avbrudd. Dette skjer stort sett i perioder hvor nettet er lite i bruk (fortrinnsvis på natten). Også dette informeres det om på Facebooksidene.

Kan jeg ha hytteabonnement hjemme (eller vanlig abonnement på hytta)

Det bestemmer du selv. Du kan godt ha et hytteabonnement hjemme eller vanlig abonnement på hytta. Men merk at hytteabonnement er stengt på vintertid, slik at du må ha et vanlig abonnement om det skal brukes hele året.

Jeg har kamera og/eller varmestyring på hytta. Hva gjør jeg?

Et vanlig hytteabonnement er stengt på vinteren. Dermed vil du heller ikke få tilgang til kamera og/eller varmestyring dersom du har det.

Om det gjelder deg, har du to alternativer:

a) Du kan oppgradere til et vanlig abonnement som er åpent hele året. Dette fungerer akkurat som vanlig bredbånd som er åpent hele tiden.

b) Du kan oppgradere hytteabonnementet til Hytte Pluss. Med Hytte Pluss vil tjenester som trenger å sende fra seg data fra hytta fungere – altså kameraer, varme m.v. Vanlig surfing fra hytta vil imidlertid fortsatt være stengt, slik at du må åpne for dette manuelt når du er på hytta.

Har dere avtalegiro, efaktura eller faktura på epost?

Ja, vi støtter både efaktura og avtalegiro. Du kan også få faktura på epost om du vil det.

Dersom du trenger fakturaen på papir i posten, tilkommer det et fakturagebyr.

Fant du ikke svar på det du lurte på?

Hvis du ikke fant svar på det du lurer på, kan du sende oss et spørsmål her:

Lukk

Vi kontakter deg

Henvendelsen gjelder:

Vis skjema