– Takk for en sporty innstilling

Corona-året 2020 vil bli husket i lang tid. Også Monsternetts kunder og vi som ansatte har blitt berørt i året som gikk. Vi håper på et atskillig bedre 2021.

– Året 2020 huskes først og fremst av nordmenn for Covid-19. Det medførte langt på vei en total nedstengning av samfunnet, og grensene ble kontrollert slik vi kun ved varsel om terrorangrep har sett i moderne tid.

– Mange har blitt berørt av det som har skjedd i 2020. Bedrifter har måttet legge ned eller midlertidig stenge, og ansatte er sagt opp, permittert eller på annen måte berørt.

– Det var ikke dette vi så for oss ved inngangen til 2020, men fra slutten av januar i år var samfunnsendringene et faktum, og så langt – per desember 2020 – ser det altså ikke ut til at vi er ferdig med pandemien verken nasjonalt eller globalt, sier Monsternetts Vegard Svanberg.

Artikkelen fortsetter under bildet.


Vegard Svanberg hos Monsternett takker kundene for sporty innstilling i det svært spesielle året 2020.

Året som bredbåndsleverandør

Hos Monsternett hadde man startet oppussing av nye kontorlokaler i Violgata i januar 2020 og ansatte var flyttet til tredje etasje i bygget.

– Da pandemi-utbruddet var et faktum fulgte vi Folkehelseinstituttets (FHI) anbefalinger i ett og alt, og vi stengte våre kontorlokaler og spredte de ansatte utover i bygget for ikke å bli slått helt ut av et Covid-19 angrep og tilhørende karantene.

– Monsternett inngikk dessuten samarbeide med andre lokale bredbåndsleverandører. Vår felles intensjon var å sikre våre kunder bredbåndstjenester, selv om en av aktørene skulle bli rammet av pandemi-utbruddet, forteller Vegard.

Mange ønsket å reise på hytta si, for å komme bort fra byene tidligere i år, og Monsternett åpnet hytteabonnementene ekstra tidlig.

– Vanligvis åpner Monsternett hyttebredbåndet 1. april eller til påske, avhengig av hva som kommer først, men i år ble det annerledes på grunn av coronavirus-utbruddet. Med pandemien kom flere og flere i en situasjon at de måtte jobbe hjemmefra, og det å oppholde seg på hytta var et stort ønske fra mange.

– Derfor åpnet Monsternett hytteabonnementet i Østfold allerede torsdag 12. mars, og dette ble positivt tatt imot av våre kunder. Regjeringen innførte 19. mars et forbud mot å overnatte på fritidseiendom utenfor egen kommune, og det såkalte «hytteforbudet» ble opphevet 21. april, sier Vegard og han fortsetter:

– Derfra og ut har vi jobbet på spreng for å holde tritt med den enorme kapasitetsøkningen «folkevandringen til hyttene» krevde. Vi klarte i perioder ikke å holde tritt verken med nye kunder eller å levere etablerte kunder kapasitetsmessig i enkelte press-områder. Dette er vi lei oss for, og har beklaget også tidligere, men vi har lært mye av dette.

Når en hytte, som vanligvis tar imot en mindre familie eller kun har et par boende på sommeren plutselig får tre generasjoner boende over lenger tid, med alt det medfører av digitale enheter og Internettbruk, er «normal bredbåndskapasitet» ikke lenger nok.

– Monsternett er ofte det eneste alternativet for bredbåndskunder i visse områder. Særlig langs kysten, der det ikke finnes fiber eller andre steder utenfor allfarvei, har ikke folk på hyttene andre alternativer enn vårt trådløse bredbånd eller 4G via mobiltelefonleverandørene.

– Alle som har prøvd en slik datapakke via en mobiltelefonleverandør vet at den forbrukes rimelig fort og er ganske kostbar. Og om tilstrekkelig mange personer bruker bredbåndet i atskillige timer i døgnet på den samme måten man ellers gjør hjemme mens man er på hytta, da flyr pengene fort ut.

– Når datapakken er slutt må den fornyes og et stykke ut i pakken går hastigheten ned. Slik er det ikke hos Monsternett, fordi vi tilbyr ubegrenset nedlasting av data og det setter mange pris på. Men, da året i år ble som det ble og en eksplosjonsartet bruk av data også kom på hyttene, måtte vi raskt bygge opp kapasiteten og sette nye kunder ventelister, forteller Vegard.

Et stykke ut på høsten i år fikk Monsternett full kontroll over situasjonen og det bygges kapasitet videre, for å kunne møte hytte-sommeren 2021.

– Jeg sier som vi sier hvert år herfra: Tenk på neste sommer også bredbåndsmessig, slik at du ikke havner inn i rushet vi opplever hvert år fra april og utover, når hyttefolk finner ut at de skal ha montert vårt trådløse bredbånd. Bruk vinteren og våren på å få satt opp bredbåndet til hytta. Vi monterer hele året, forteller han.

Artikkelen fortsetter under bildet.


Anders Remi Rusten og de øvrige montørene hos Monsternett har vært (svært) høyt og lavt i 2020 for å bygge ut
og oppgradere den trådløse bredbåndskapasiteten i Østfold, og slik fortsetter det også i 2021.

Oppgraderte og utvidet

Det er svært mange hyttekunder i Halden, Hvaler, Fredrikstad, Sarpsborg og tilstøtende områder, men aller flest er privatkundene, som velger Monsternetts trådløse bredbånd eller har en fiberløsning.

– Vi vet for eksempel at enkelte områder i Halden har prøveperioder fra fibernettleverandører nå utløpt, og våre tidligere kunder som har prøvd fiber fra andre, kommer tilbake til oss og det trådløse bredbåndet vårt.

– En fiberløsning der bredbånd, TV og telefoni inngår fremstår nok som forlokkende i den tidsbegrensede prøveperioden der prisen er redusert. Men når hverdagen kommer og man har funnet ut at enorme mengder med TV-kanaler sjelden sees på, telefoni går via en separat mobil og man skal betale full pris for bredbåndet, da svir regningen, sier han.

Ellers i år har Monsternett satt inn ressurser for å styrke tilbudet i Ullerøy, i Varteig og på Jelsnes i Sarpsborg, hytteeiere og fastboende i området Brandstorp i Sarpsborg har fått fiber, på Hjortsberg og i Sponvika i Halden er kapasiteten økt, samt at det fortløpende oppgraderes og bygges ut noder i de kommunene Monsternett leverer bredbånd til.

– Vi opplever gledelig stor interesse. Folk flest forstår at med normal bredbåndsbelastning for streaming av Netflix og annet, Facebook- og Internettbesøk, samt det å kunne jobbe hjemmefra, er våre bredbåndspakker et godt alternativ både kapasitets- og stabilitetsmessig.

– At våre priser er fornuftige, montørene setter opp og klargjør utstyret for deg, du har 30 dagers fornøydgaranti og at vår kundeservice er gratis og fleksibel er gjennom flere år formidlet via «jungeltelegrafen»  til vår fordel, og vi takker for det, sier han.

Året 2021

– Ser vi på året 2020 har vi hatt svært mye å glede oss over som bedrift, og vi tror neste år kan inneholde en del godbiter for de som har ventet en stund på trådløst Internett fra oss, sier Vegard og han fortsetter:

– Fortsatt forsterkning og utbygging av nettet i de tradisjonelle hytteområdene langs kysten. Dette går både på utbygging av mer kapasitet, og utbygging av områder som hittil ikke har hatt dekning.

I sommer måtte Monsternett avvise svært mange bestillinger fordi vi rett og slett ikke kunne ta inn flere kunder. Dette gikk både på montasjekapasitet og på kapasitet i selve nettet.

– Vi «overselger» ikke nettet vårt, og derfor må vi bygge ut før vi kobler på nye kunder. Dette arbeidet fortsetter i 2021, forteller Vegard.

Monsternett lover økende aktivitet på fiberfronten i 2021.

– Vi har merkbart stigende pågang fra hytteområder, vann- og avløpslag og lignende, som har laget eller skal legge fiberrør og ønsker en operatør til å levere signaler i disse, sier Vegard og han kan også fortelle om økt satsing fra Monsternetts side på utleiebygg.

– Utleiere og byggeiere har ofte problemer med å få bredbånd i utleieenheter til å virke skikkelig, og ikke minst å håndtere logistikk når beboere flytter inn og ut, særlig i bygg med gjennomtrekk. Her skreddersyr vi høyhastighetsløsninger som fungerer bra både for beboerne og utleierne, både rent teknisk og praktisk sett.

Vegard avrunder med å fortelle at Monsternett starter 2021 der man sluttet i 2020, nemlig med større investeringer i kjernenettet.

– Vi ruster kjernenettet vårt for de neste ti årene med trafikkvekst, og det innebærer en stor satsing på solide tekniske løsninger.

Avslutningsvis oppfordrer han igjen de som ønsker seg trådløst bredbånd for 2021 om å bestille tidlig.

– Mye tyder på at sommeren 2021 heller ikke blir helt normal. Det betyr stor pågang, og bestiller man da i mai  og juni er det store sjanser for at vi er helt fullbooket, slik vi har vært de siste årene i de periodene.

–  Takk for 2020 og riktig godt nytt år, avslutter Vegard.

Likte du det du leste?

Legg inn navnet og epostadressen din, så blir du varslet når neste artikkel er ute

Få varsel når nye bloggposter er ute!

Noe du lurer på?

Har du spørsmål, kommentarer eller noe annet du lurer på? Send oss en melding i dette skjemaet:

Ta kontakt:

Navn

Forespørselstype

Epostadresse

Melding

Likte du det du leste?

Legg inn navnet og epostadressen din, så blir du varslet når neste artikkel er ute