– Treffer mange hyggelige kunder

Jesper Westby Hansen er en av Monsternetts ansatte mange har snakket med , men få har sett. Han trives godt med kundekontakt.

Jesper er 24 år gammel, født i Oslo og bosatt i Fredrikstad.

Han har studert ved Høgskolen i Østfold og er bachelor i informatikk, og gikk på høgskolen her i Halden i tre år og er derfor vant til å pendle mellom Fredrikstad og Halden.

– Jeg synes ikke pendlingen er noe problem, og fra mitt hjemsted i Oredalen i Fredrikstad til Halden er det rimelig kort vei fram og tilbake, sier han.

Jesper innrømmer å være over gjennomsnittet interessert i data og bruker mye tid på PC også privat.

– Jeg jobber en del privat med server og data, og lager egne programvarer og jeg synes dette fagområdet er fantastisk interessant.

For tiden har han ingen spesielle hobbyer men han har vært aktiv både med turn, karate freerunning og mange andre fysiske aktiviteter.

Les også:
- Monsternetts kundeservice: Hjelp til selvhjelp

- Totalsummen avgjør om en bredbåndsleverandør er dyr eller billig

Artikkelen fortsetter under video om hjelp til selvhjelp hvis data ikke fungerer eller bredbåndet
blir borte.

– Treffer mange hyggelige kunder

Monsternett søkte etter flere ansatte høsten 2019, og Jesper begynte i jobb hos Monsternett 8. januar i år. Han kom da uten opphold i annet fast arbeid rett fra høgskolen til Halden-bedriften, som leverer bredbånd i hjembyen, Hvaler, Sarpsborg og Fredrikstad.

– Jeg søkte på denne jobben fordi det var en spennende annonse. Dette at Monsternett er en Internettleverandør, som jobber med Linux og open source, passer meg som hånd i hanske.

– Jeg har hatt en veldig bra start her og kom raskt inn i oppgavene. Her har jeg lært mye nytt og føler at jeg nå kan hjelpe til med mye i det daglige, sier han.

Blant oppgavene Jesper har hos Monsternett er telefonkontakt med private kunder som har tekniske spørsmål angående utstyret sitt eller bredbåndssignalene.

– Telefoner fra kunder som er fortvilet over å ha mistet Internett har vi en del av. Heldigvis er jo dette oftest enkle feil i hjemmet, og egentlig ikke "en bredbånds- eller datafeil" i det hele tatt, men kan for eksempel dreie seg om en løs ledning.

Les mer om dette i artikkelen "Hjelp til selvhjelp" .

– Noen kan ha støvsugd og kommet borti en stikkontakt eller en datakabel og plutselig er det gjort, og da ser det altså ut til for den enkelte til å være et uoverkommerlig problem der og da. Når vi da finner ut av det i fellesskap blir jo folk svært glade og det er jeg selvfølgelig glad for også, sier Jesper og legger til:

– I all hovedsak er det vi i kundekontakt får forespørsler om ting folk fint greier å ordne opp i selv. Det er bare å kjenne etter på ledningene og eventuelt restarte router, så er som regel alt på plass.

En del av Jespers øvrige oppgaver hos Monsternett er av mer teknisk komplisert art. Monsternet drifter dels sine egne servere og har også samarbeid med andre bedrifter som det driftes e-post servere og servere for.

– Det er hyggelig og morsomt å snakke med kunder. Det er mange hyggelige og greie folk der ute. Reaksjonene vi på kundeservice mottar er alt fra skuffelse over at man ikke får satt opp Internett hos seg raskt nok til de som da har disse mindre problemene som nevnt tidligere.

– Når vi da finner en løsning er gleden ofte stor og det er like hyggelig hver gang, sier han.

Hva angår sommeren inneværende år skal Jesper ha ferie et par uker før han tar fatt på nye oppgaver sammen med de øvrige i Monsternett til høsten.

– Som for mange andre blir det hjemmeferie eller Norgesferie i år og jeg har planer om en tur til Vestlandet. Det er spennende områder med høye fjell og dype fjorder og der tror jeg at jeg kan få en fin ferieopplevelse, avslutter han.

Les også:
- Kable så mye du kan hjemme!

Artikkelen fortsetter under bildet

Prøv å koble til med flere dataenheter enn den ene. Da finner du fort ut om det er i ruter eller PC det er en feil, som fører til at du ikke får koblet deg til Internett.

"Fire på topp-listen" over henvendelser til Monsternetts kundeservice - her er noen tips til "hjelp til selvhjelp"

1. Noen har rengjort i huset kanskje og kommet bort i strømtilførselen til antenna

Det er fort gjort å komme bort i en ledning, som kanskje allerede sitter litt løst, når man for eksempel støvsuger. Da sklir stikkontakten eller datapluggen ut av antenne, ruter, PC eller annet utstyr og du tror at bredbåndssignalene har blitt borte. Sånn er det som regel aldri.

Ofte opplever Monsternett at antennen hos deg ikke er på nett, når du kontakter oss, og det enkleste du gjør er å kikke etter om kontaktene sitter i enhetene.

Andre ganger hender det at kontakten ikke er koblet inn i riktig port på strømtilførselen til antennen.

I strømtilførselen har du to porter. Den ene går til ruteren (merket LAN), og den andre går til antenna og står merket POE. Det som fort kan skje er at kunden veksler om på disse to, og da vil ikke antennen  motta noe strøm.

2. Restart

I andre tilfeller kan det være at nettet ikke fungerer for deg, men Monsternett har allikevel kontakt med din antenne.

Det som kan hjelpe i en slik situasjon er å koble kontakten til strømtilførselen for antenna ut og deretter inn igjen.

Dermed restarter du enheten, og i de aller fleste tilfeller vil du oppleve at det fungerer like godt som før.

3. Koble til med forskjellige enheter

I noen tilfeller kan det være at kunden ikke har Internett, og du har forsøkt å få orden på dette med den samme PCen flere ganger.

Det som kan være lurt da er å prøve og koble til nettverket med en annen dataenhet. Da kan du enkelt sjekke om problemet ligger  i ruteren eller om det er din egen PC det er en feil på.

I disse tilfellene kan kunden enten restarte PC eller slette nettverket og forsøke og koble seg på igjen. Som regel kan man også nullstille nettverksinnstillinger på PCen, men så langt er det sjelden man behøver å gå.

Dersom problemet viser seg å ligge i ruteren erstatter Monsternett den som hovedregel.

4. Kontakt med antennen, men ikke med Internett

Noen ganger hender det at Monsternett har kontakt med din antenne, men kunden har fortsatt ikke tilgang til Internett.

Det som kan være tilfelle er at kunden kan ha gjort som nevnt over i tilfelle nummer 1, altså kommet bort i en kontakt eller dataledning under rengjøring.

Kanskje har du koblet ut/ løsnet kontakten som står i den blå porten på ruteren.

I den blå porten er Internettkabelen fra antenna plugget inn slik at ruteren blir forsynt med Internett. Det kan være fort gjort at kunden plasserer denne kabelen feil slik at ruteren ikke mottar Internett, hvis den har falt ut og du skal sette den tilbake.

Man vil kunne oppdage dette fort, da det kun finnes en blå port og to eller flere gule porter i en ruter. I et slik tilfelle kan også problemet være at man kun trenger og restarte ruteren.

Fant du ikke svar på det du lurte på, kan du kontakte kundeservice her eller gå inn på våre "Spørsmål og svar"-sider.

Likte du det du leste?

Legg inn navnet og epostadressen din, så blir du varslet når neste artikkel er ute

Få varsel når nye bloggposter er ute!

Noe du lurer på?

Har du spørsmål, kommentarer eller noe annet du lurer på? Send oss en melding i dette skjemaet:

Ta kontakt:

Navn

Forespørselstype

Epostadresse

Melding

Likte du det du leste?

Legg inn navnet og epostadressen din, så blir du varslet når neste artikkel er ute