!function(f,b,e,v,n,t,s){if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)};if(!f._fbq)f._fbq=n; n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0';n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script','https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '2014454605448880'); // Insert your pixel ID here. fbq('track', 'PageView'); $(window).on('load', function() { var _dcq = _dcq || []; var _dcs = _dcs || {}; _dcs.account = '8209758'; (function() { var dc = document.createElement('script'); dc.type = 'text/javascript'; dc.async = true; dc.src = '//tag.getdrip.com/8209758.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(dc, s); })(); });

– Hvor finner jeg passordet?

Monsternetts kundeservice får mange henvendelser i løpet av året, og spørsmål om passord på ruteren er det ofte noen som lurer på. Her får du svar på spørsmålet og litt mer kunnskap.

Monsternetts kundeservice er kjent for fleksibilitet og god kunnskap. Jesper Westby Hansen (t.v.) og Christian August Solstad er to av de folk kommer til, når de lurer på noe om sitt bredbånd og sitt datautstyr.

De to unge karene er "litt over gjennomsnittet" opptatt av data og Internett, og sitter inne med mye kunnskap, som kommer kundene til hjelp.

– Mange hyggelige folk som tar kontakt, og vi gjør så godt vi kan for å hjelpe alle, sier de to.

Som oftest er det spørsmål knyttet til bredbåndsforbindelse og det enkelte opplever som "feil" på bredbåndet folk spør om, og da er det fint å få tatt en gjennomgang av det hele med kundeservice.

– Dette er i de fleste tilfeller noe så enkelt som at en ledning til PC, ruter eller datamaskin har løsnet der hjemme. Det er veldig enkelt å ta denne sjekken selv, og vi har lagt ut saker på bloggen vår om nettopp dette med "selvsjekking" av utstyret, som jeg vet folk fint klarer å håndtere, sier Christian August.

Les flere tips om passord og utstyr under "hjelp til selvhjelp"-videoen.

Hvor finner jeg passordet til ruteren?

Når Monsternetts montører har vært på besøk hos deg er det satt opp en liten antenne på veggen din, det er lagt kabler fra antennen inn i hus eller hytte til ruteren, som er «hjernen» i datatrafikken.

Enkelt forklart er en ruter en nettverksenhet som fungerer som en styreenhet mot Internett for ditt hjemmenettverk. Den har flere funksjoner og har trådløsnett, en enkel brannmur, DHCP-server for tildeling av IP-adresser og ofte utgang for kabel- og USB-tilkobling for data- og lagringsenheter.

– Det ringer ofte kunder som ikke finner passordet til nettet på routeren. Da er det det ikke verre enn at man kikker på baksiden av ruteren, og der står det står det enten "Passord trådløst" eller "Wireless password/PIN", forteller Jesper og Christian August.

På den hvite routeren på bildet nedenfor inneholder passordet kun tall som noen ganger får kunder til å tenke at det ikke er passordet til nettet, men det er det altså.



Ruter sett forfra.



Passordet står på baksiden av ruter og er her angitt med tall.



Ruter sett bakfra.



Av detaljene ser man fra venstre hullet der strømkabelen skal inn. Av- og på-bryteren for strøm, en resett-knapp for ruteren, Av- og på-knapp for Wi-Fi, i den blå åpningen skal din antenneledning kobles og i de gule kan kobles til diverse enheter som Apple-TV, diverse spillebokser og annet utstyr som krever mye bredbåndskapasitet.

Les også:
Kable så mye du kan hjemme
Hjelp til selvhjelp


Artikkelen fortsetter under bildet.

Christian August viser rutere Monsternett benytter seg av. De er ferdig innstilt for å kunne kommunisere med antennen, som følger monteringen.

Hvilket nettverk er det best å koble seg til?

– Vi får også flere spørsmål om hvilket nett kundene bør koble seg opp på.  Enkelte rutere vi leverer gir to forskjellige nettverksalternativer, nemlig 2.4GHz og 5GHz, sier Christian August.

– 2.4GHz sender trådløse signaler lengre og bedre gjennom vegger. Den er da best å koble seg på hvis ruteren er plassert i et annet rom med en vegg i mellom seg og for eksempel en dataenhet som benyttes trådløst.

– 5GHz sender høyere hastighet, men har mindre rekkevidde. Det kan lønne seg å koble seg på den med din dataenhet hvis du er i samme rom som ruteren er plassert.

– Forøvrig anbefaler vi alltid at du kobler deg til med kabel rett på ruteren, dersom du har enheter som bruker mye av bredbåndskapasiteten. Hvis mange større enheter bruker av de samme trådløse signalene fra ruteren inne i huset vil det være merkbart på kapasitet og hastighet, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Slik kan det se ut, når man skal koble seg til et nettverk. 2.4GHz sender signalene lengre og bedre gjennom vegger. 5GHz sender med høyere hastighet.

Ferdig innstilt for bruk

– Ruterene vi leverer kommer ferdig innstilt slik at de skal kunne kommunisere med antennen våre montører setter opp hos kundene. Når våre montører forlater deg etter en montering er du oppe og går på nett med en eneste gang, sier Jesper.

– Når en kunde mister nettet prøver de som oftest å se om det er noe de kan gjøre selv før de ringer oss. Det kan for eksempel dreie seg om å restarte routeren, sier han.

På bildet litt lenger opp i saken ser du baksiden av ruteren. Der er det en knapp man kan presse inn hvor det står "reset" .

– Det har hendt at kunder har trykket på denne knappen uten å være klar over det selv. Denne knappen vil da resette instillingene på ruteren tilbake til fabrikkinstillingene, og den vil da ikke lenger klare å kommunisere med antenna montøren har satt opp for deg og vil heller ikke klare å gjøre det før den har blitt riktig innstilt igjen.

– Skulle en kunde være så uheldig å komme bort i resett-knappen må man kontakte oss. Enten må man komme til oss med ruteren så vi kan stille den inn for vedkommende eller vi kan vi guide kunden gjennom innstillingsprosessen via telefonen, sier Christian August.

"Fire på topp-listen" over henvendelser til Monsternetts kundeservice - her er noen tips til "hjelp til selvhjelp"

1. Noen har rengjort i huset kanskje og kommet bort i strømtilførselen til antenna

Det er fort gjort å komme bort i en ledning, som kanskje allerede sitter litt løst, når man for eksempel støvsuger. Da sklir stikkontakten eller datapluggen ut av antenne, ruter, PC eller annet utstyr og du tror at bredbåndssignalene har blitt borte. Sånn er det som regel aldri.

Ofte opplever Monsternett at antennen hos deg ikke er på nett, når du kontakter oss, og det enkleste du gjør er å kikke etter om kontaktene sitter i enhetene.

Andre ganger hender det at kontakten ikke er koblet inn i riktig port på strømtilførselen til antennen.

2. Restart

I andre tilfeller kan det være at nettet ikke fungerer for deg, men Monsternett har allikevel kontakt med din antenne.

Det som kan hjelpe i en slik situasjon er å koble kontakten til strømtilførselen for antenna ut og deretter inn igjen.

Dermed restarter du enheten, og i de aller fleste tilfeller vil du oppleve at det fungerer like godt som før.

3. Koble til med forskjellige enheter

I noen tilfeller kan det være at kunden ikke har Internett, og du har forsøkt å få orden på dette med den samme PCen flere ganger.

Det som kan være lurt da er å prøve og koble til nettverket med en annen dataenhet. Da kan du enkelt sjekke om problemet ligger  i ruteren eller om det er din egen PC det er en feil på.

I disse tilfellene kan kunden enten restarte PC eller slette nettverket og forsøke og koble seg på igjen. Som regel kan man også nullstille nettverksinnstillinger på PCen, men så langt er det sjelden man behøver å gå.

Dersom problemet viser seg å ligge i ruteren erstatter Monsternett den som hovedregel.

4. Kontakt med antennen, men ikke med Internett

Noen ganger hender det at Monsternett har kontakt med din antenne, men kunden har fortsatt ikke tilgang til Internett.

Det som kan være tilfelle er at kunden kan ha gjort som nevnt over i tilfelle nummer 1, altså kommet bort i en kontakt eller dataledning under rengjøring.

Kanskje har du koblet ut/ løsnet kontakten som står i den blå porten på ruteren.

I den blå porten er Internettkabelen fra antenna plugget inn slik at ruteren blir forsynt med Internett. Det kan være fort gjort at kunden plasserer denne kabelen feil slik at ruteren ikke mottar Internett, hvis den har falt ut og du skal sette den tilbake.

Man vil kunne oppdage dette fort, da det kun finnes en blå port og to eller flere gule porter i en ruter. I et slik tilfelle kan også problemet være at man kun trenger og restarte ruteren.

Likte du det du leste?

Legg inn navnet og epostadressen din, så blir du varslet når neste artikkel er ute

Få varsel når nye bloggposter er ute!

Noe du lurer på?

Har du spørsmål, kommentarer eller noe annet du lurer på? Send oss en melding i dette skjemaet:

Ta kontakt:

Navn

Forespørselstype

Epostadresse

Melding

Likte du det du leste?

Legg inn navnet og epostadressen din, så blir du varslet når neste artikkel er ute